ČO SA STANE SO STARÝMI PNEUMATIKAMI?
Pneumatiky by nikdy nemali končiť na skládke. Existuje niekoľko možných spôsobov využitia pneumatík vyradených z prevádzky a recyklačné postupy sú zavedené v mnohých krajinách. Ich praktické uplatnenie sa líši podľa konkrétnej krajiny.
- Dovozcovia a výrobcovia, ktorí uplatňujú recyklačné postupy – Belgicko, Česká republika, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Maďarsko, Nórsko, Holandsko, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko, Španielsko a Švédsko
- Výrobcovia, ktorí platia špecifickú daň štátu, ktorý uskutočňuje recykláciu – Dánsko, Litva a Slovensko
- Zodpovedná osoba sa môže rozhodnúť, ako zaistiť recykláciu v súlade s legislatívou – Rakúsko, Nemecko, Írsko, Švajčiarsko a Veľká Británia
DAJTE SVOJIM OPOTREBOVANÝM PNEUMATIKÁM NOVÝ ŽIVOT
Pneumatiky vyradené z prevádzky nie sú bezcenné. Ich život pokračuje v rôznych podobách recyklačného využitia. Vaše staré pneumatiky môžu naďalej slúžiť ako spojivo do asfaltu, po ktorom jazdíte so svojimi novými pneumatikami Hakkapeliitta, alebo môžu chrániť váš dom pred hlukom z diaľnice v podobe protihlukovej steny.
Spýtajte sa na možnosti recyklácie svojho predajcu pneumatík!
ŽIVOTNÝ CYKLUS PNEUMATÍK
Životný cyklus pneumatík prechádza rôznymi štádiami od výroby po odstránenie z prevádzky, inými slovami od suroviny k odpadu. Tento cyklus sa začína kaučukovými stromami na južnej pologuli, napr. v Indonézii alebo Thajsku. Pokračuje spracovaním surovín a výrobou produktov, ich skladovaním a použitím. Cyklus sa končí napríklad tým, že pneumatika sa rozdrví a použije pri stavbe. Životný cyklus teda možno rozdeliť na štyri fázy:
- Opatrenie zdrojov pre výrobu, ako sú suroviny a energie
- Výroba pneumatiky
- Použitie pneumatiky
- Využitie pneumatiky vyradenej z prevádzky
Väčšina vplyvov na životné prostredie sa odohráva vo fáze používania pneumatík. K najvýznamnejším negatívnym vplyvom patrí spotreba paliva. Množstvo paliva, ktoré spotrebuje pneumatika, a zároveň množstvo emisií, ktoré spôsobujú skleníkový efekt, môže byť obmedzené znížením váhy a valivého odporu pneumatiky. Avšak na množstvo emisií má najvýznamnejší vplyv jazdný štýl vodiča. Ekonomická jazda môže ušetriť 10 – 20 % paliva.